Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Niña Weijers wint Van der Hoogt-prijs 2016

Niña Weijers' roman De consequenties werd bekroond met de Van der Hoogt-prijs. De jury loofde 'de filosofische reikwijdte van Weijers roman, waarin ze een krachtige, spitsvondige stijl in perfecte harmonie brengt met grote artistieke ambities.' Waarom je dit boek volgens de jury moet lezen! deBuren heeft nog een extraatje voor fans...
Door deBuren op 23 mrt 2016
Tekst


Niña Weijers' roman De consequenties werd bekroond met de Van der Hoogt-prijs 2016. De jury loofde 'de filosofische reikwijdte van Weijers roman, waarin ze een krachtige, spitsvondige stijl in perfecte harmonie brengt met grote artistieke ambities.' Waarom je dit boek volgens de jury moet lezen! deBuren heeft nog een extraatje voor fans...

 

De Van der Hoogt-prijs

De Van der Hoogt-prijs werd in het leven geroepen in 1925 om jonge auteurs aan te moedigen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt, afwisselend in de categorieën poëzie en proza, aan een schrijver die in de voorgaande jaren haar/zijn eerste of eerste twee werken publiceerde. De roman De consequenties (Uitgeverij Atlas Contact) verscheen in 2015. De prijs bestaat uit een ‘object' en 7.500 euro.

De jury bestond uit Kester Freriks (voorzitter), Pia de Jong, Lieke Marsman, Gerard Raat en Yves T'Sjoen.

Eerdere laureaten van de Van der Hoogt-prijs (roman) zijn onder meer Merijn de Boer, Bert Natter, Erwin Mortier, Arthur Japin, Wessel te Gussinklo, Margriet de Moor, Thomas Rosenboom, Frank Martinus Arion, Anna Blaman.

 

Waarom je dit boek moet lezen volgens de jury

'Het zijn niet uitsluitend de onverwachte, verrassende en soms zelfs bizar-grillige wendingen die De consequenties zo boeiend maken. Allereerst combineert de schrijfster op overtuigende manier twee elementen die in de hedendaagse literatuur niet vanzelfsprekend zijn: fantasie en vastberadenheid. Ze creëert een geheel eigen wereld in deze kunstenaarsroman die op elke bladzijde waarde en franje, echt en kitsch, van elkaar probeert te scheiden en te doorgronden. De toon waarin Weijers schrijft is helder, vanzelfsprekend, krachtig, spitsvondig, betoverend.'

****
'De proloog van het boek is beslist van grote schoonheid en betekenis, en op onnavolgbare wijze houdt de schrijfster die toon vol. Zo begint het: 'Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.' Wie het archief van het KNMI raadpleegt, ziet dat de datering exact klopt; vanaf de 12de februari zet de dooi in. Intrigerend in deze boeiende openingsscène is de toevoeging ‘voor de derde keer'. Dit stelt de lezer op scherp: wat is er eerder voorgevallen, waarom de derde keer, hoe groot is de wanhoop in Minnies leven?'

****
De consequenties is een boek dat zich nauwelijks laat navertellen in de plotlijn. Dat geldt voor de jury als een groot goed, want hiermee onderscheidt het boek zich van tal van andere debuten waarin persoonlijke voorvallen vaak de boventoon voeren, in boeken die zich makkelijk laten navertellen. Het pleit voor Niña Weijers dat ze hoog inzet.

****
De jury is onder de indruk van de filosofische reikwijdte van Weijers roman, waarin ze een krachtige, spitsvondige stijl in perfecte harmonie brengt met grote artistieke ambities.

 

Beluister Weijers' memo voor dit millenium

Ook deBuren was onder de indruk van Niña Weijers' debuut en haalde haar vorig jaar aan boord. deBuren stuurde haar voor citybooks naar Gent, waar ze Eclips schreef, en liet haar voor Museumtoer een resem musea onder de loep nemen.  Vorig jaar ging ze in de reeks Nieuwe Maatjes in gesprek met Peter Verhelst en schreef ze net als Peter Terrin en Ann De Craemer een memo voor dit millennium. Herbeluister!

 

 

 

 

Vertel het verder: